donderdag 15 november 2012

Onderwijsdagen 2012 - Epiloog: tear down that wall


Het zit weer op, de Onderwijsdagen 2012. Nieuwe locatie (WTC Rotterdam), nieuwe formule (drie dagen, een waterscheiding tussen HO enerzijds en MBO, VO en PO anderzijds).

Ik kijk met wat gemengde gevoelens terug. Ik heb vast veel gemist tijdens de eerste dag maar ik vond de kwaliteit van de lezingen die ik tijdens de tweede dag heb gevolgd door de bank genomen beperkt. Ik heb een aantal blogposts dan ook niet afgemaakt, laat staan gepubliceerd. Dat ben ik op MBO conferenties beter gewend!
Dat werd tijdens de derde dag ook bewezen. Duidelijke inhoud die er toe deed, veel vaart. En presentaties over PO-situaties bleken ook relevant voor VO en MBO. Waar is zo'n waterscheiding dan voor nodig, zou je zeggen. Sterker nog. Het accent dat Frans van Kalmthout tijdens de opening van de tweede dag nog legde op de noodzaak van een omslag van onderwijzen naar leren, verbaasde me. Daar ging het in het MBO tien, vijftien jaar geleden al over. HO-presentaties van weblectures, activerende didactieken, toepassingen van ICT in het onderwijs, ik ken sterkere voorbeelden uit het MBO en VO. De aanduiding in het programma, dat de tweede dag 'ook onderwerpen bevatte die geschikt konden zijn voor het MBO' werd wat mij betreft niet waargemaakt.

Kortom: haal weg die waterscheiding en maak gebruik van de mogelijkheden om weer samen op te trekken vanuit een overtuiging dat er meer is dat de sectoren verbindt dan onderscheidt..

2 opmerkingen:

  1. Bijzonder, want toen ik dit schreef had ik jouw verhaal nog niet gelezen.
    Toch veel herkenning over en weer blijkbaar.
    Ik hoop dan ook werkelijk dat Kennisnet en SURF hier wat mee doen.
    Tenslotte gaat het om heel veel geld dat je maar één keer uit kunt geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Onderwijsdagen: laat het begrip bij mjn collega's vallen en zij zullen je met ogen vol onbegrip aankijken. Ik ben er van op de hoogte via mijn netwerk, maar ben er nog nooit geweest en mijn mbo-organisatie heeft mij er nog nooit op attent gemaakt. Onderwijs wordt gemaakt in de ontmoeting tussen docent en leerling. Laat iedereen zich dat alstublieft eens realiseren, vooral organisaties als Surf en Kennisnet. En ook leidinggevenden in het onderwijs; de invloed van de man of vrouw voor de klas is ontzettend groot. Groter dan die van anderen binnen de organisatie. De docent is de enige, naast de concierge, die het directe contact met de klant heeft. En niemand anders.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom