woensdag 26 oktober 2011

Geheugentraining in het onderwijs?

Geachte heer van den Hurk, 
Donderdag a.s. interview ik voor Nieuwsuur Joshua Foer. Wij zouden graag willen weten of wij met u zouden kunnen praten ho het op dit moment gesteld is met geheugentraining/stimulering in het onderwijs? Zou u dat willen? Daarnaast zoeken wij nog een school die hier al mee experimenteert. Zou u mij daar mee verder kunnen helpen?
Ik dank u vriendelijk bij voorbaat.

Ik krijg zomaar een mailtje van Nieuwsuur naar aanleiding van een eerder bericht. Al ben ik dan nogal geïnteresseerd in het onderwerp, dat maakt me nog geen expert.

Maar de vraag intrigeert me. Kan geheugentraining iets bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs? Zijn er scholen die iets aan geheugentraining of braintraining doen? Daar horen nog wel wat vragen bij. Is het zinvol om specifiek aandacht te besteden aan geheugentraining of moet dat in een breder perspectief worden geplaatst?

In eerste instantie lijkt het een actueel onderwijs als je de discussie over competentiegericht vs traditioneel onderwijs in ogenschouw neemt. CGO zou ten koste gaan van de kennis. Inmiddels is duidelijk dat CGO niet zonder een gezonde kennisbasis kan, kennisgericht onderwijs staat weer volop in de belangstelling.
Als we met zijn allen kennis beschouwen als een belangrijke factor, moet er dan meer aandacht komen voor geheugentraining? Ja en nee. Wanneer geheugentraining er uit gelicht wordt als dé manier om de kennisbasis te versterken dan is het simpelweg: nee. Als onderdeel van een breed palet aan mogelijkheden om leren te stimuleren en te verbeteren: dan wel. Naast geheugentraining kun je denken aan allerlei andere technieken als mindmappen, snellezen, creatief denken, timemanagement, enzovoorts, om de kwaliteit van het leren te verbeteren.

Zijn er scholen, die dat toepassen? Eerlijk gezegd, ik weet het niet. Coen Free gaat uit van meervoudige intelligenties en stimuleert het onderwijs op het Koning Willem I College daar gebruik van maakt. Maar dat is niet hetzelfde als geheugentraining.
Een korte zoektocht op Google levert in elk geval geen resultaat op. Het enige dat ik tegenkwam was Slimme Rik op Kennisnet. Geen idee of daar veel gebruik van wordt gemaakt.

De vraag van Nieuwsuur heeft me in elk geval wat nieuwsgieriger gemaakt naar het verhaal van Joshua Foer aanstaande vrijdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom