zaterdag 26 februari 2011

Genderdidactiek?

Onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes het aanmerkelijk beter doen in het studiehuis, de Tweede Fase van het onderwijs. Wat heeft dat voor consequenties?

Flexibilisering van het onderwijs betekent in feite, dat elke leerling of student krijgt wat hij of zij nodig om effectief (goed leerresultaat) en efficiƫnt (in niet meer tijd en met niet meer hulpmiddelen dan nodig) een goed studieresultaat, zeg maar diploma, te halen. In het ideale geval wordt het onderwijs dus afgestemd op persoonlijke omstandigheden en kenmerken. Dat gaat dan om leerstijl, thuissituatie, dyslexie en noem zo nog maar wat meer zaken.
Moeten we nu het geslacht aan dit lijstje toevoegen? Moet er gewerkt worden aan een genderdidactiek, waarbij de jongensaanpak afwijkt van de meisjesaanpak? Krijgen we weer jongens- en meisjesklassen?
Zo'n vaart zal het wel niet lopen al stemt dit onderzoek toch tot nadenken. Een belangrijke pijler onder het onderwijsstelsel is immers al decennialang het gelijkheidsbeginsel? Gelijke kansen voor jongens en meisjes. Vrij vertaald: dus ook rekening houden met het geslacht. Wat dat betreft komt een oude uitspraak van Coen Free weer naar boven: alle leerlingen en studenten hebben recht op een ongelijke behandeling!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom