zondag 7 november 2010

Social media voor het van Goghmuseum

Het bureau, waar ik nu alweer bijna drie jaar voor werk, bestaat dit jaar 25 jaar. Dat wordt groots gevierd met een aantal prominente gasten in het van Gogh Museum. Dat is niet helemaal toevallig, want elk lustrumjaar wordt er een speciaal project gedaan voor een maatschappelijke organisatie en dat was deze keer het van Gogh Museum. Normaal gesproken schrijf ik niet (uitgebreid) over mijn werkgever. Dat ik dit keer een uitzondering maakt heeft te maken met wel een speciaal onderdeel van het project.

Als experiment voor het jubileumsymposium is er een webapplicatie ontwikkeld waarin het principe van user “generated content” wordt gedemonstreerd. Het gaat om een ‘virtuele tentoonstelling’ waaraan iedereen een bijdrage kan leveren. Het is de bedoeling dat deze tentoonstelling groeit door bijdragen van bezoekers. Iedereen kan een bijdrage leveren in de vorm van een afbeelding of een tekstuele reactie. Daarbij kan iedereen zien wat de bijdragen van anderen zijn en daar weer op reageren. Zo bouwt iedereen mee aan een virtueel netwerk van beelden en reacties. Naarmate het sociale online experiment groeit, kan je letterlijk zien wat vandaag de impact is van de kunst van Vincent van Gogh.

Voor wie nieuwsgierig is naar dit experiment: http://www.mxi.nl/jubileumsymposium/. Er verschijnt een dynamisch geheel van plaatjes en teksten. Klik voor een uitleg op het veld met 'handleiding'.

Benieuwd naar jullie reacties.

PS: ik moet er toch eens achteraan wie dit nu heeft gebouwd. Het zou kunnen dat we zelf toch een paar van die slimmeriken hebben rondlopen. Dan moet ik met die jongens toch eens hebben over mijn Ambitietool...

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom