zaterdag 17 april 2010

CVI Conferentie - Epiloog

Dé Conferentie over Onderwijs en ICT ligt alweer een paar dagen achter me. Het is me eerder niet gelukt om een terugblik te maken, in tegenstelling tot veel van mijn collegabloggers.

Het was voor mij alweer de zoveelste keer dat ik in de gelegenheid werd gesteld om als conferentieblogger een bijdrage te leveren. En ik moet zeggen, dat bevalt me heel goed. Het is best vermoeiend. Je voelt je min of meer verplicht om zoveel mogelijk presentaties te volgen, daarbij moet je voortdurend alert zijn om tijdens een presentatie alles te kunnen volgen en in de meeste gevallen moet je tussendoor nog snel het een en ander uitwerken. Naar mijn gevoel haal je wel meer uit de conferentie. Bovendien heb je je verslag al klaar!
Elk jaar worden meer mensen gevraagd een bijdrage aan de conferentieblog te leveren en ik moet zeggen, dat komt de kwaliteit van de blog én van de conferentie ten goede.
Zo heb ik niet over alles kunnen schrijven, daarvoor ontbrak het aan tijd. Ik had het artikel van Huub Nelis, waarin de generatie Einstein centraal stond, graag willen nuanceren met de keynote van Drs. Metje Jantje Groeneveld, die met cijfers uit een onderzoek duidelijk maakte dat ´de´ Einsteingeneratie niet bestaat. Op de weblog van Patrick Koning staat wel een impressie. Op die manier wordt het dan toch weer één geheel!

Er zal ongetwijfeld een optimum zijn aan het aantal bloggers. Een conferentie waar alle deelnemers een bijdrage leveren aan een gemeenschappelijke blog, lijkt me wat veel van het goede, dat leidt ongetwijfeld tot een blog-o-besitas. Maar dit keer heeft het prima gewerkt!

Tegelijkertijd vraag ik me af, of de blog nu ook bijdraagt aan de tevredenheid van van de doorsnee conferentiebezoeker. Veel mensen, die ik sprak, wisten van niets. En of er velen zijn, die achteraf nog eens uitgebreid gaan neuzen? Lijkt me aardig om dat ook eens te peilen tijdens of na afloop van zo'n conferentie.

Inmiddels is de blog verhuisd van www.cviweblog.nl/veldhoven2010 naar http://veldhoven2010.blogspot.com/. Als je naar de eerste url gaat, word je automatisch doorgelinkt naar de andere. Maar ik moet constateren dat daar niet alle bijdragen terug te vinden zijn! Hopelijk komt dat snel goed!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Jef, ere wie ere toekomt, Patrick heeft een artikel geschreven over Huub Nelis ipv ik! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jef,
    Mooie epiloog. Natuurlijk heb ik me afgevraagd hoeveel bloggers genoeg zou zijn en had de lat bij 10 gelegd.
    Toen ik in de eerste uurtjes van de conferentie deelnemers tegenkwam waarvan ik wist dat zij ook bloggen heb ik ze er toch bij gevraagd en daar heb ik geen spijt van.
    We zaten elkaar op geen enkele manier in de weg en vullen elkaar mooi aan zoals je zelf constateert.
    Als bloggers hebben we allemaal ons eigen publiek.
    Als wij hen, zoals jij ook doet, verwijzen naar het conferentieblog krijgt het vanzelf al meer lezers.
    Dat de gemiddelde conferentieganger die nooit een weblog volgt ons niet vindt zie ik niet als ons probleem maar als hun probleem...
    Kun je me aangeven welke bijdragen niet terug te vinden zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Joël (met excuus aan Patrick Koning): Oeps. Inmiddels hersteld...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het signaleren dat een aantal berichten niet zichtbaar werden.
    Ik heb er een mooie zondagmiddag aan besteed, maar nu is alles weer te bereiken.
    Ook werkt het zoekvenster op het weblog nu naar behoren!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom