woensdag 17 februari 2010

Overdenkingen van een commerciële blogger...

Het is nu ruim twee jaar geleden dat ik mijn roc-baan verruilde voor een baan bij een commerciële partij. Voor die tijd was ik al actief als blogger en participeerde ik in verschillende virtuele en reële netwerken.
Na mij overstap stond ik ineens aan de andere kant van de streep, was ik een "commerciele jongen". Ik realiseerde indertijd me nauwelijks, dat mijn verhouding tot de mensen, met wie ik altijd had samengewerkt en kennis had gedeeld, wel eens heel anders had kunnen worden. Gelukkig bleek dat in de praktijk allemaal wel mee te vallen.

Toch zijn er dingen anders, met name als het gaat over zaken als een weblog of online netwerken. Wat ik me indertijd wel snel realiseerde, was dat ik niet meer, zoals voorheen, zomaar kon schrijven over van alles wat ik meemaakte. Per slot van rekening deed ik veel van die ervaringen niet op in 'mijn eigen werkomgeving' maar bij een klant. Nu was ik bij mijn vorige werkgever ook al voorzichtig met het schrijven over minder positieve onderwerpen en ik weet dat dat ook geldt voor tal van collegabloggers. Maar je kon over allerlei onderwerpen redelijk vrijuit schrijven. Of je dat ook mag als een externe over die ervaringen bij een klant is voor mij een heel stuk minder vanzelfsprekend. Het lijkt me niet getuigen van een integere houding, nog los van het feit dat ik wellicht dingen weggeef waar die klant voor heeft betaald!
Wat ook anders is, is het participeren in online netwerken. Ik maak nu deel uit van allerlei groepen op LinkedIn, ook groepen, die in feite ingericht zijn voor bijvoorbeeld vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen. Ik weet dat er discussies plaatsvinden over het toelaten van externen in dergelijke groepen. Logisch, want uit de discussies, die in zo'n groep plaatsvinden, zou ik zomaar wat kansen kunnen zien voor mogelijke opdrachten en daar acquisitie op gaan plegen. Dat wordt als 'not done' beschouwd. (Overigens speelde die zelfde discussie ook al een aantal jaren geleden bij de ROC-i-conferenties: wel of geen externen?)
Een en ander is redelijk goed te ondervangen door met elkaar wat regels af te spreken en overtreding af te straffen met uitsluiting. Het verschil met vroeger is wel, dat ik nu het onderwerp ben van die discussie.

Nog een ander aspect van mijn extern adviseurschap is, dat ik op mijn weblog berichten zou kunnen plaatsen over het aanbod dat we klanten kunnen bieden. Reclame maken dus. Soms gebeurt dat een beetje verstopt (als ik schrijf over een presentatie, die ik heb gegeven of ga geven, bijvoorbeeld), maar tot dusver eigenlijk nooit rechtstreeks (voor zover ik me kan herinneren, dan). En nu twijfel ik dus, of ik het wel kan maken om dat wel te doen: reclame maken voor een workshop, die we gaan organiseren.
Wellicht vinden een hoop mensen nu dat ik (sterk) overdrijf, veel te netjes ben. Nou ja, ik heb er in elk geval even over nagedacht en het van me af geschreven.

En misschien volgt er binnenkort wel een berichtje met een aankondiging...

4 opmerkingen:

  1. Zou bijna een kopie van een blogpost van mij kunnen zijn. Het is mij ook alleszins meegevallen om uit onderwijs weg te gaan en de houdbaarheidsdatum van de onderwijsnetwerken te verlengen. Ook ik kan het af en toe niet laten om reclame te maken en in tegenstelling tot jouw soms voorzichtige blogposts word ik soms zelfs wat gepusht vanuit mijn nieuwe baan om juist af en toe eens wat scherper te schrijven. Soms staat er echter weken een post in de maak omdat daar net als bij jou, interne kennis bij klanten opgedaan niet verweven mag worden met een post waarin ik iets vind. Het is voor mij heel ingewikkeld om iets over de kwaliteit van procedures of ingezette software pakketten te zeggeb bijvoorbeeld.
    Soms wel spannennd...maar vertel eens over die workshop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zet je toch Ad (advertentie) bij je bericht. Ik blijf altijd nieuwsgierig naar je presentaties en mening, commercieel of niet. Dus gewoon doen, wat mij betreft. Professionaliteit blijft altijd zichtbaar.!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jef, wat blijf je toch een fijn mens!
    De diepgang van jouw blog filtert zelf zijn publiek en dat begrijpt de spagaat die je af en toe ervaart. Daarom bega gerust eens een misstap, men zal er bewust overheen lezen ;-)

    Ik wacht erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een heel herkenbaar verhaal, vooral wat je schrijft over externen. Ik ben er nu net een paar maanden "uit" en moet beslist op sommige punten heel bewust 'schakelen'.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom