zondag 3 mei 2009

Google is geen mediabedrijf

In de Volkskrant stond afgelopen zaterdag een artikel van Henk Blanken, adjunct-directeur van het Dagblad van het Noorden met als titel "Google moet in de Mediawet". Helaas staat het artikel in het besloten deel van de online krant, daar kun je alleen als abonnee bij. Op de weblog van Henk een samenvatting van het artikel. Binnenkort verschijnt een boek van Blanken onder de titel "Mediamores".

In het artkel gaat Henk in op de veranderde maatschappij, mensen die steeds meer zichzelf doen. We bankieren op internet, boeken onze eigen reizen, dokteren zelf wat aan, verkopen ons eigen huis, vinden een partner via een datingsite, verkopen onze zolderinhoud via Marktplaats in plaats van op de rommelmarkt, enzovoorts. En dan plotseling een wending in het verhaal:

"Aan de andere kant van internet, bij de zoekmachine Google, ontrafelt niemand de kredietcrisis. Niemand schrift een splijtende analyse, niemand stelt kritische vragen. Geen verslaggever die bankiers of kunstenaars interviewt, geen fotograaf die een winnend doelpunt vastlegt..."

Google doet allemaal niet maar ontsluit het nieuws, ook dat van de kranten. Op die manier parasiteert Google in feite op die kranten. Journalisten moeten zichzelf opnieuw uitvinden om mee te kunnen in die digitale wereld, waar iedereen zelf burgerjournalist kan worden.

"...de Googlegeneratie heeft weinig op met massamedia. Als ze zeggen dat ze internet meer vertrouwen, en dat zeggen ze, bedoelen jongeren waarschijnlijk dat internet een medium is waarop je zelf bepaalt wat je wilt weten. Nieuwe generaties mediaconsumenten zijn hun eigen redacteur en Google is hun venster op de wereld."

Blanken vindt dat Plasterk Google te weinig rekening houdt met de impact van Google op de nieuwsconsumptie en dat Google onterecht genegeerd wordt door de Mediawet, die allerlei regels stelt aan de andere media. Met de komst van internet en het fenomeen van 'prosumptie' is nieuws niet langer schaars, voor de verspreiding heb je geen drukpers of televisiefrequentie nodig.

"De Googlegeneratie denkt zelfs dat ze zonder journalistieke media kan - ten onrechte, want voor de waarheid over de kredietcrisis, de politieke schandalen en verre, soms vergeten oorlogen zijn professionele journalisten nodig."

Blanken heeft een punt. Via internet en media als Metro of Spits krijg je wel de feiten maar niet de achtergronden. Daarvoor heb je opiniedagbladen, documentaires, Pauw en Witteman en dergelijke nodig. Toch overschat Blanken de journalisten. Te vaak heb ik artikelen gezien van journalisten, die klokken hebben horen luiden. En om nou te zeggen, dat er geen analyses op het internet plaatsvinden. Een weblog van een professionele econoom, wikipedia. Nee, nu stel ik me als prosumerende blogger op als zo'n kritische lezer, die via Google andere kanten van het verhaal onderzoekt en mijn conclusies trek, Google heeft veel invloed, impact, maar is geen mediabedrijf...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom