zondag 1 februari 2009

Dell, dat kan beter!

We hebben inmiddels een indrukwekkend aantal pc's en laptops in huis, zeker als je de uitspraak van Ken Olson van een paar decennia nog eens in ogenschouw neemt: "there is no reason for any individual to have a computer in his home".
Die dingen hebben niet het eeuwige leven dus net voor de kerst een nieuwe laptop aangeschaft via Dell, compleet een 'on site'-garantie voor het eerste jaar en, inmiddels wijs geworden door eerdere ervaringen, een aanvullende 'carry and return'-garantie van nog eens twee jaar.

Wij maakten ons dus geen zorgen toen de nieuwe huisgenoot wat vreemde kuren begon te krijgen, vooral met opstarten. Keurig volgens het boekje wat testen gedaan en toen zelfs dat ook een aantal vastlopers opleverde kreeg ik het vermoeden van een kapotte harddisk.

Melding 1 gedaan bij Dell via internet. Keurig mailtje terug: wij streven er naar binnen één werkdag te reageren. Nou mooi niet.
Inmiddels startte het ding helemaal niet meer op en nam ik het kloeke besluit: dan maar terug naar fabrieksinstellingen. Dat leverde ook een vastloper op maar de tweede poging slaagde. Het ding was weer te gebruiken maar gaf om de haverklap een melding dat er zich een 'SMART-gebeurtenis' had voorgedaan en dat de harde schijf het snel zou kunnen opgeven.
Melding 2 via internet. Niet eens een mailtje terug.

Toen gaf onze vriend helemaal de geest. De telefoon erbij gepakt en snel door (ik kan niet anders zeggen) enkele bijzonder vriendelijke én deskundige mensen geholpen om wat aanvullende testen te doen. En inderdaad, het was een kapotte harde schijf.

Verrassing 1: "Wij zullen een u een nieuwe harde schijf toesturen".
Wacht even, een 'on site'-garantie betekent toch dat er iemand hier dat ding komt repareren?
"Nee hoor, een harde schijf is heel simpel zelf te vervangen, daar sturen we geen monteur voor."
Nou ja, ik zie mijn bejaarde moeder van 80 al voor me. Ik begon ons verjaardagscadeau - een Dell laptop - al enigszins te betreuren!

Verrassing 2: Je zou toch verwachten, dat de harde schijf voorzien is van de oorspronkelijke image, zeg maar weer wordt geleverd met alle fabrieksinstellingen.
"Nee, meneer, u moet de software zelf weer opnieuw installeren. Windows Vista wijst zichzelf, ik raad u alleen aan om daarna toch weer even contact met ons op te nemen voor het installeren van alle drivers."

Lekker. Dat heeft me een zaterdagmiddag gekost. En dat niet alleen. De informatie, die ik kreeg over het installeren van de drivers bleek helemaal niet te kloppen met de inhoud van de meegeleverde CD-ROM, waar die drivers op zouden moeten staan. Allerlei foutmeldingen bij het Apparaatbeheer, er kon geen contact gemaakt worden met internet, en nog wat andere vreemde zaken. Dat leverde weer een boeiend telefoongesprek op. De Nederlandse inhoudsopgave, die ik voor me had, bleek helemaal niet te corresponderen met de Engelse inhoudsopgave, die mijn gesprekspartner aan de andere kant van de lijn voor zich had. Toen ik de koos voor de Engelse weergave, bleken ineens allerlei drivers, die eerst onzichtbaar waren, wel te voorschijn te komen. Foutje...

Uiteindelijk werkt het allemaal weer. Maar de ervaring, die me dit opgeleverd heeft, doet me een volgende keer toch wel drie keer nadenken voor ik weer een Dell koop. De moeite, die het mij én Dell kost om mijn apparaat weer aan de praat te krijgen is behoorlijk wat meer dan het leveren van een harddisk met de oorspronkelijke image erop.

Dell, dit kan beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom