zondag 14 december 2008

16 things I wish they had taught me in school

Zomaar tegenaan gelopen: "the positivity blog", van Henrik Edberg. Allerlei berichten over een positieve kijk op de wereld en het leven. Het eerste berichtje dat ik tegenkwam ging over "16 things I wish they taught me in school". Met allerlei wijsheden die het je in het dagelijks leven een stuk makkelijker kunt maken. Zo komt de 80-20-regel voorbij, wat voorbeelden van time-management (batching: routineklusjes in één keer afwerken, en zo).
Maar ook wat levenswijsheden zoals 'first give value, then get value' (omdat mensen eerst iets willen kirijgen voor ze willen geven, schiet het vaak niet op, omdraaien van die twee zou veel meer kunnen opleveren) en 'assume report' (als je nerveus bent om een nieuw iemand te ontmoeten, doe dan alsof het je beste vriend is), en meer.

Ik ben het met Henrik eens: Het zou niet verkeerd zijn dit soort zaken mee te nemen in het onderwijs. Of zijn we dan weer (tegen Dijsselbloem in) allerlei maatschappelijke dingen over de schutting van het onderwijs aan het gooien? Volgens mij niet, het gaat om dingen, die in te bouwen zijn in het 'verborgen curriculum', zeg maar, in een 'zo doen we dat hier'-mentaliteit op school.

3 opmerkingen:

  1. Goede vondst. Weer een site voor mijn RSS-reader. Overigens ben ik het met dit onderwerp van harte eens. Schoolverlaters (met of zonder diploma) zijn ruim onvoldoende voorbereid op 'het echte werk'. Daar horen dit soort 'denkwijzen' gewoon bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik van de middelbare school kwam kon ik 20 woorden frans, maar niet onderhandelen over de prijs van een 2e hands auto . . . . .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeveel mensen heb ik meegemaakt die mij alles, maar dan ook werkelijk alles van bijvoorbeeld het boedhisme of de Tao konden vertellen? Die spirituele dingen deden en daarmee dweepten tegen anderen. Maar diezelfde mensen zag ik in de praktijk precies doen als al die mensen die niet boedhistisch waren etc. Met andere woorden: het erover lezen of leren is 1 ding, handelen daarnaar is de kunst. Misschien is het wel goed om het op school te leren, maar dan jaar na jaar na jaar, zodat het in je systeem gaat zitten en niet alleen in je hoofd?

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom