donderdag 30 oktober 2008

Conflict between Technology and Institutional Education (Educause)

Het verhaal van Sarah Robbins over 'the Conflict between Technology and Institutional Education' was (zoals te verwachten) een beetje meer van hetzelfde als het gaat om de mogelijkheden van Web 2.0 in het onderwijs. Van de andere kant vind ik het altijd (nou ja, meestal) wel leuk om naar zo'n presentatie te gaan. Op de eerste plaats zijn er altijd wel weer nieuwe voorbeelden van web 2.0 tools of communities die me steeds weer verwonderen. Daarnaast verbaas ik me steeds over het aantal mensen dat nog steeds niet door heeft wat er gaande is en wat de enorme mogelijkheden zijn van web 2.0 in het onderwijs.
Bij Sarah kwam ik wat dat betreft ook wel weer aan mijn trekken (in de tekst staan er een paar). Maar wat ik leuk vond in deze presentatie was haar benadering. Ze vergeleek een aantal uitgangspunten van onderwijsinstellingen met die van web 2.0.

Wat betreft onderwijsinstellingen gaat het om:

  • Lidmaatschap van leercommunities op basis van gemeenschappelijke belangstelling
  • Betrokken worden in inhoudelijke discussies
  • Toegang tot expertise en bronnen
  • Betrokkenheid bij professionele communities
  • Begeleiding bij het opdoen van ervaringen en leerprocessen
  • Ontwikkeling van maatschappelijke en professionele competenties
    (het valt me overigens op dat de Amerikanen het wel hebben over 'employement' maar eigenlijk nauwelijks over 'social skills'. Of heb ik gewoon niet zo goed opgelet?)
  • Borging van het leerresultaat (examinering, diplomering)

De mogelijkheden zijn van web 2.0 zijn in feite:

  • Zelfexpressie: wie je bent, wat je maakt presenteer je aan de wereld
  • Communities: het delen van enthousiasme voor gemeenschappelijke interesses in zelforganiserende verbanden
  • Toegang tot experts en 'persoonlijkheden' (www.TED.com)
  • Presenteren, versterken van je persoonlijke reputatie via professionele netwerken (LinkedIn)
  • Opbouwen en delen van kennis en ervaring (You Suck at Photoshop)
  • En nog veel meer...

Duidelijk is, dat er een grote overlap is tussen wat de scholen als instituties doen en wat er mogelijk is met web 2.0. Het onderwijs zal dat door moeten krijgen anders zal het zijn waarde verliezen.
(De presentatie zou op Slideshare staan maar die heb ik daar nog niet kunnen vinden, maar je kunt daar zoeken op Intellagirl)

1 opmerking:

  1. De presentatie is hier te vinden: http://www.slideshare.net/intellagirl/educause08-social-media-and-education-presentation/

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom