zondag 6 juli 2008

Nieuwe standaarden website bij Kennisnet

De website over 'Architectuur en Standaarden' bij Kennisnet is vernieuwd. Het is een overzichtelijk geheel met duidelijke links naar de verschillende themasites. Ook is er een wiki opgezet met alle relevante begrippen. De benadering van de website is beperkt tot standaarden ('afspraken') op vooral technisch gebied: contentketen, e-portfolio, ELD, enzovoorts.
In dat soort situaties kan ik het niet laten: eens kijken wat ze allemaal al hebben. Architectuur? Mis. Informatiearchitectuur dan? Ook mis. Tot mijn verbazing vind ik de definitie over architectuur onder 'Onderwijsarchitectuur'. Nou ja, het is een wiki, het is natuurlijk aan te passen...

Onder onderwijsarchitectuur zou ik iets anders verstaan. De afgelopen tijd ben ik op veel plaatsen bezig geweest met standaarden over het onderwijs zelf. Er zijn veel roc's die hun onderwijs beschrijven in de vorm van uitspraken of principes om grip te kunnen krijgen op de complexiteit van een flexibele onderwijsorganisatie. In feite wordt daar gewerkte aan de organisatiearchitectuur. Waarom dan geen link naar de werkgroep Referentie-architectuur van ROC-i-partners, die bezig is met een themasite met daarin een overzicht van de principes van een flexibele organisatie.
(Of loop ik achter en bestaat de werkgroep niet meer? Of loop ik voor en zijn ze gewoon nog niet zo ver?)

Over het beschrijven van standaarden in het onderwijs zelf is een hoop te schrijven. Daar ga ik in elk geval in de komende vakantie eens verder over nadenken.

1 opmerking:

  1. Bert van Daalen7 juli 2008 om 17:48

    Ha Jef,

    De ROC-i-partners werkgroep Architectuur is zeker niet ophouden met bestaan, maar is door het vertrek van jou en Joop Eijkelenboom (heeft zijn rol als Informatiemanager bij ROC Midden-Nederland ingeruild voor een gelijke funtie bij het leger des heils) twee belangrijke pijlers kwijtgeraakt. Ik ga er vanuit dat we deze klap te boven komen, maar weet nog niet hoe?!

    Groet,

    Bert van Daalen

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom