donderdag 19 juni 2008

Suggestief nieuws onderwijsvernieuwing

In mijn Google Reader heb ik ook een abonnement op Google Nieuws en dan specifiek op onderwijsonderwerpen. Op die manier blijf je aardig bij met allerlei zaken die in het nieuws zijn.

Dat de media het nieuws heel suggestief kunnen presenteren bleek gisteren. De link meldde dat Plasterk weigert het nieuwe leren af te schrijven. Op zich een aardige weergave in De Pers van het debat dat Plasterk voerde in de Tweede Kamer.
Maar als je op de desbetreffende link in mijn Google Reader klikt, komt er eerst een kort berichtje van waaruit je pas kunt doorklikken naar het bericht in De Pers. Dat kleine berichtje gaf wat extra informatie:

Een op de vijf docenten ziet wel iets in de theorie achter deze lesmethode, maar meer dan de helft van de leraren wijst de onderwijsvernieuwing af.

Tja, dat maakt natuurlijk nieuwsgierig. In het bericht stond echter helemaal niets over leraren, die onderwijsvernieuwing ('het nieuwe leren') zouden afwijzen. Wel stond er in de kantlijn naast het artikel een link naar een ander bericht: 'Leraren ontevreden over het nieuwe leren'. Dat blijkt een bericht te zijn van 9 maart 2007.

Nou zal het enthousiasme voor het nieuwe leren in het afgelopen jaar niet dramatisch gestegen zijn maar ik vind dit toch wel een vorm van suggestieve berichtgeving door twee onafhankelijke berichten op deze manier aan elkaar te koppelen.

1 opmerking:

  1. Je moet ook niet praten over het nieuwe leren maar over vernieuwend leren!
    Zie mijn bericht op:
    http://www.karssenberg.nl/weblog/2008/06/stille-revolutie.html

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom