vrijdag 15 juni 2007

Congres Onderwijs & ICT 2007

Op donderdag 14 juni werd alweer voor de derde keer het congres Onderwijs & ICT door Heliview georganiseerd. Omdat het programma interessant leek (er stond een aantal onderwerpen op het programma rondom ICT-gebruik door jongeren en het flexibiliseren van het onderwijs) ben ik er op af gegaan.
Ik heb wat gemengde gevoelens over het resultaat. Een paar leuke gesprekken gevoerd, een paar interessante lezingen gehoord maar over het algemeen viel het toch wat tegen. Laten we het op een kleine voldoende houden. Binnenkort zijn de presentaties beschikbaar op de website.
Een paar waren er aardig:

  • De dagvoorzitter Peter Schelleman deed het heel aardig, bleef steeds enthousiast en gaf in de opening een aardige inkijk in de outsourcing van het rekencentrum (ACCU) van de Universiteit van Utrecht.
  • Eric Kluijfhout van Surfnet zette op een vrij eenvoudig manier het concept SOA nog eens uiteen.
  • De manier waarop de werkplekken bij Fontys worden ingericht en beheerd werd door Rens van der Vorst prima neergezet.
    Hier begon voor mij het verhaal over applicatie virtualisatie helder te worden. Ik probeer het niet uit te leggen maar het is me nu duidelijk dat, waar de laatste tijd binnen de Algemene Commissie van ROC-i-Partners veel over wordt gesproken een heel boeiend item is. Applicaties staan niet meer op de computer zelf maar draaien vanuit een heel andere plek. Dat maakt het beheer van pc's niet alleen een stuk simpeler ("druk op F12 en je krijgt een nieuwe image"), het gebruik van applicaties kan ineens veel makkelijker worden gemonitored. En dan blijkt dat heel wat applicaties nogal worden overschat: het werkelijk gebruik is veel kleiner dan altijd wordt gedacht. Dat biedt mogelijkheden om eens schoon schip te maken!
  • Marco Gianotten hield nog een leuk verhaal over IT'ers. Een vraag die het leuk doet op feestjes "zou je je eigen product ook aanbevelen aan je vrienden en familie?" vertaalde hij met "zou je je eigen IT-afdeling willen overdoen aan je collega?"

Verder waren er een paar heel goede presentaties. Maar daar besteed ik gewoon in een apart verhaal wat extra aandacht aan. Kan ik ook nog wat research doen.

De overige verhalen waren niet geweldig. Saai, open deuren (ik houd er niet zo van als een IT-verkoper een visie of historisch overzicht geeft over onderwijskundige ontwikkelingen, alsof je bij de groenteboer gaat vertellen dat je ontdekt hebt dat worteltjes oranje zijn).
Als er dan ook nog allerlei terminologie gebruikt moet gaan worden. Procurement is er zo een. De helft van de zaal wist niet wat het was. Het blijkt het geheel van processen te zijn die lopen vanaf de inkoop tot en met de facturering en budgetbewaking. Noem dat dan gewoon inkoopbeheer of zo. Alle dingen die er over werden verteld, herken ik uit mijn eigen ervaring: ik doe de administratie voor de praktijk van mijn partner. Kan ik leuk op mijn cv zetten: procurement officer.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom