woensdag 13 juni 2007

Open Source

Het is toch wat als je het van een ander moet horen dat je eigen organisatie kiest voor open source. Nou ja, even relativeren, het is toch wat dat een ander er over moet schrijven.
Natuurlijk wist ik dat er een nieuw intranetsysteem in gebruik was genomen. Dat het gebaseerd was op Hippo herinnerde ik me toe ik het berichtje van Willem las. Dat het open source was? Dat wist ik niet (en vind ik op zich eigenlijk niet zo interessant).
Blijkbaar is het heel wat als je als organisatie kiest voor open source. Vooral omdat er lang een luchtje aan gehangen heeft van 'veel zelf moeten doen', 'minder betrouwbaar', 'geen ondersteunende organisatie', 'geen garantie', noem maar op. Nou, neem van mij aan, dat als ROC Eindhoven voor iets dergelijks kiest dan mag je er van uit gaan dat al die dingen fatsoenlijk geregeld moeten zijn.

Het verhaal herinnert me ook aan een vraag die ik recent kreeg van één van de onderwijsdirecteuren: 'Ken jij Moodle?' Natuurlijk ken ik Moodle. Tijdens onze trip naar Amerika van oktober vorig jaar heb ik er ook al eens mee gespeeld. "Wist jij ook dat het gratis is? Het lijkt precies op Fronter! Waarom hebben wij dan Fronter?"
Ach, gratis, misschien geen licentiekosten maar verder is er toch nog wel wat nodig aan implementatie, techniek, enzovoorts. En toen wij onze keus maakten, was Moodle helemaal nog niet in beeld.
Maar toch de vraag eens voorgelegd aan Bjarne Hadland, één van de directeuren van Fronter. "Waarom zouden wij moeten kiezen voor Fronter in plaats van Moodle?"

"Customers want more then software, they also want support, hosting, training and development. They have no problem in paying for those issues".

Dat laatste klopt. Fronter heeft net een contract afgesloten met de City of London om alle scholen van een LMS te voorzien voor £10 miljoen in 3 jaar. En je wordt ook niet voor niets drie jaar op rij medewinnaar van de 'Golden European Seal of e-Excellence'. Kortom, kwaliteit heeft zo ook zijn prijs.

Maar toch. Open source wordt blijkbaar volwassen. We hebben op dit moment geen reden om ons te gaan herbezinnen. Maar die tijd komt. En ik durf er iets om te verwedden dat er tegen die tijd op de lijst van de te onderzoeken opties ook namen als Moodle en Sakai zullen prijken...

3 opmerkingen:

  1. Even een reactie rechtstreeks van de wereldwijde Sakai conferentie in Amsterdam :-)
    Allereerst veel succes gewenst met de keuze voor Hippo (ja, ik las het ook bij Willem, maar dat komt gewoon omdat ik hem meestal wel even aanklik in mijn bloglines). Ik wil graag reageren op je citaat van Fronter. Als je citaat het complete antwoord is van Fronter, dan is dat weer de gebruikelijke reactie (spreading Fear, Uncertainty and Doubt, FUD, in goed Amerikaans) van een commerciëel softwarebedrijf dat vooral moet leven van de softwarelicenties. En om dat prijskaartje geloofwaardig te houden, krijg je dus een "aantrekkelijke" packagedeal waarin allerlei ondersteuning inbegrepen is.
    Ondersteuning, hosting, advisering etc kun je natuurlijk bij opensource ook gewoon krijgen, en dan weet je ook precies wat je betaalt voor de ondersteuning.
    Verder ben ik wel benieuwd naar jullie ondersteuner/dienstenleverancier voor wat betreft Hippo. Kun je dat terug melden?
    En over kwaliteit: er is genoeg opensource software die kwalitatief net goe goed is als closed source software. Om er een paar te noemen: OpenOffice, Firefox, Freemind, Apache, Tomcat (en inderdaad ook Sakai en Moodle!). Waarom draait de grote meerderheid van webservers op Apache. Niet omdat het gratis is, maar omdat het gewoon superkwaliteit is! Ik zou dus zeggen: opensource is al lang volwassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie reactie van Wytze!
    Hoop dat je op z'n vragen ingaat Jef. we willen graag ALLES weten.
    Een bewuste keuze voor Open Source is tenslotte ook dat je de ervaringen deelt (in my humbleopinion).
    Je voorspelt dat er een tijd komt van herbezinning. Om de hoeveel jaar zou dat moeten vindt jij? En geldt dat dan voor alle zware ondersteunende pakketten die draaien op instellingen als de onze?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had een trackback naar je gestuurd, maar lijkt niet te werken:

    Bij deze:
    http://www.kletskous.com/2007/08/07/vrije-software-in-het-onderwijs-negentiende-editie-free-software-magazine/

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom