donderdag 31 mei 2007

Tien punten voor architectuur

Al in een eerder bericht gaf ik aan dat (informatie-) architectuur niet zo populair is onder niet ingewijden. Vooral bestuurders hebben nogal eens de neiging om te roepen dat dat zaken zijn voor onder de motorkap. Ik denk daar wat anders over, maar goed.
In datzelfde bericht gaf ik al een opsomming van uitgangspunten (in architectuurtermen: principes) die in het kader van het project Flexibel Leren al waren benoemd.

Inmiddels hebben we dat lijstje nog eens tegen het licht gehouden, opgepoetst, bijgewerkt en geordend. Het levert een (weliswaar nog heel globale) beschrijving op van de ontwerpkaders van een flexibele onderwijsinstelling. Ik heb het overzicht in een powerpoint gezet.
(Ik had de punten willen kopiëren en plakken naar deze tekst maar dan komt er toch een brei aan HTML-code mee die de hele opmaak ruïneert. Iemand een tip hoe je dat makkelijk kunt doen?)

Toch even terug naar die bestuurders en hun weerzin tegen architectuur. De MBO-raad heeft een tien-puntenplan gelanceerd om de huidige problemen eens goed aan te kunnen pakken. Het is een reactie op de maatregelen van de staatssecretaris. In elk geval een signaal dat de sector de problemen serieus neemt en er hard aan wil werken om er iets mee te doen.

Toen ik het tienpuntenplan onder ogen kreeg was ik een beetje verbaasd. Op de eerste plaats is het naar mijn idee geen plan maar zijn het tien uitspraken. (Overigens zit er wel een wat verder uitgewerkt document aan vast waar wat meer concrete zaken in staan: "Be good and tell it").
De tien uitspraken bieden samen een kader waaraan het MBO zou moeten voldoen. Zeg dus maar een ontwerpkader, eigenlijk een soort architectuur dus.
En als je die tien punten nou eens naast de noeste arbeid van de projectgroep legt, dan kun je toch niet anders dan concluderen, dan dat er wel heel veel overeenkomsten inzitten.
Tien punten voor de architectuur dus.

2 opmerkingen:

  1. Wat betreft de tip:
    je kunt Slideshare gebruiken (presentaties delen en vervolgens embedden in je blog), de presentatie als afbeelding opslaan (en opnemen in je blog). Of gebruik kladblok als tussen stap (kopiëren in PPT, plakken in kladblok, weer kopiëren en plakken in je blog).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joop Eijkelenboom6 juni 2007 om 12:28

    Beste Jef,

    Allereerst mijn complimenten voor je interessante weblog! Top, dat je hier ook de architectuur-ontwikkelingen een belangrijke plaats geeft!
    Heb je al een plaatje gemaakt van de projecties van de architectuurprincipes op de waardenketen van het primaire proces, zoals in onze laatste bijeenkomst van de werkgroep referentie-architectuur op het bord stond?

    Met vriendelijke groet,
    Joop Eijkelenboom,
    Informatiemanager ROC Midden Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom