dinsdag 23 januari 2007

Technologie en leren

Het mooie van conferenties is natuurlijk het netwerken. Weer oude bekenden tegenkomen en nog eens met elkaar van gedachten wisselen. Zo heb ik tijdens de ROC-i-conferentie een leuk, bijna filosofisch onderonsje gehad met Jan Jacobs, voor mij een van de grote denkers achter de School voor de Toekomst.

Het gesprek ging over de manier waarop technologie de mens in het algemeen maar ook het leren in het bijzonder ondersteunde. De mens werd (en wordt) steeds minder afhankelijk van zijn natuurlijke omgeving door de toepassing van technologie. Gereedschap verlengde in eerste instantie zijn armen en handen waardoor de omgeving beter te exploiteren viel. Kleding en vuur maakte de mens minder afhankelijk van het klimaat waardoor grotere delen van de wereld toegankelijk werden. Inzet van externe energiebronnen (vuur, slaven, dieren, later water- en windkracht en nog later machines) maakten een grootschaligere exploitatie mogelijk.
Jan heeft dat doorgetrokken naar alle facetten van het leren. Vanaf het waarnemen en vervolgens informatieverwerking via het korte en langetermijngeheugen. Technologie verlengt onze zintuigen (van microskoop tot sterrenkijker, maar ook geigerteller of microfoon). Communicatiemiddelen (telefoon, tv, computer, internet) verlengen onze zintuigen tot over de hele wereld. Vervolgens zijn er allerlei hulpmiddelen om het korte- en langetermijn geheugen te ondersteunen. Van potlood en papier naar PDA, allerlei hulpmiddelen om het geheugen te ondersteunen. Boeken vormen op die manier een collectief geheugen. Door allerlei kennis vast te leggen maken we ons minder afhankelijk van het leervermogen: het valt op te zoeken. Met de moderne apparatuur zelfs op het moment dat we het nodig hebben (TomTom). Dat maakt ons steeds meer onafhankelijk van expliciete kennis.
Wat we wel nodig zullen blijven hebben is kennis om gebruik te kunnen maken van alle externe leerhulpbronnen. Deze basiskennis ('body of knowledge') is natuurlijke een primaire functie van het onderwijs. Lezen, rekenen, kennis en toepassing van taal, dat soort dingen, in een uitgebreide vorm.
Leuk onderwerp om eens met een club een avondje op voort te borduren! Nieuw thema voor de Innovatiewerkgroep van ROC-i!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom